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Maintenance work: IDM portal
2025/04/11
On 15.04.2025 between 8.00 and 9.00 a.m.
+++ 15.04.2025 09.00 a.m.: The maintenance work has been successfully completed. +++ Due to maintenance work on the IDM portal, there will be temporary system outages during this period.
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Maintenance work: Mahara major update
2025/04/08
On 09.04.2025 between 7:00 and 9:00 am
+++ 09.04.2025 07.19 a.m.: The maintenance work has been successfully completed. +++ A major update to the latest Mahara version will take place during this period, which is why Mahara will not be accessible during this time window. It will not be possible to log in to Mahara during the maintenance period. Moodle and Panopto aren't affected.
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Maintenance work: TSM Backup Service
2025/04/03
On 08.04.2025 from 12.00 p.m. to 06.00 p.m.
During this period, maintenance work will be carried out on the TSM servers and the GPFS file system. For this reason, the service will not be available during this period.
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Reminder: Migration to next.Hessenbox
2025/04/02
Migrate your data and reassign permissions now
All data must be migrated by 30 June 2025 – after this date, access to Hessenbox DA will no longer be possible!
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Maintenance work: eLabFTW
2025/04/01
On 04.04.2025 from 11.00 a.m. to 12.00 p.m.
Maintenance work will be carried out during this period, including the update to version 5.1.15.
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Ausfall Versorgung TURZ-L5|08 nach Brand am Stromschienensystem
2025/03/31
Aufgrund eines Brands am Stromschienensystem, musste der Serverraum TURZ-L5|08 vom Stromnetz genommen werden. Der Betrieb der Netzwerkinfrastruktur, des Hochstleistungsrechners sowie der Server der Institute, Fachgebiete oder Einrichtungen im Housingbereich, konnte daher nicht mehr aufrechterhalten werden. Eine Wiederinbetriebnahme wird erst nach der Instandsetzung des Stromsystems und der Feuerlöschanlage möglich sein. Die Housingkunden werden im Laufe des Vormittags separat informiert. Wenn Sie vom Ausfall betroffen sind, können Sie sich aber auch proaktiv über den HRZ-Service melden. Wir rufen Sie dann umgehend zurück. Eine elektrische Prüfung und Teilreparatur ist im Zeitraum 9.4.-11.4. geplant (Auftrag muss noch erteilt werden). Daher gehen wir unter Vorbehalt von einer Teilinbetriebnahme von Housing und Cluster in der Woche vom 14.-18.4. aus. Siemens hatte sich bezüglich der GLA Befüllung mündlich positiv geäußert. Ein genauer Zeitplan steht hier aber noch aus.
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Cisco Jabber: „Das sichere Telefonzertifikat läuft in Kürze ab“
2025/03/27
Bei einigen Jabber Nutzern kommt es zu einem PopUp mit der Meldung „Das sichere Telefonzertifikat läuft in Kürze ab“. Der Telefonservice wird nicht, wie in dem PopUp dargestellt, deaktiviert! Die Funktion ist weiterhin gewährleistet. Um das PopUp (und das ausgelaufene Zertifikat) zu löschen, setzen Sie bitte Ihren Jabber zurück (drücken auf das Zahnradsymbol --> Abmelden und danach im Hauptfenster „Jabber zurücksetzen“ anklicken und bestätigen.) Bitte beachten Sie, dass alle 1:1 Chatnachrichten sowie Ihre Jabbereinstellungen (Calllisten, Kontakte) verloren gehen. Persistente Chatgruppen können nach dem Reset wieder geöffnet werden, dort stehen auch die letzten Nachrichten zur Verfügung.
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Jabber Windows 15.0 – Diverse Probleme
2025/03/27
Im aktuellen Jabber Client (15.0) für Windows ist die Synchronisation der Kontaktliste gestört. Beim Anlegen von neuen Kontakten kann es zu einer Fehlermeldung kommen. Besonders betroffen sind Nutzer, welche sich zum ersten Mail anmelden beziehungsweise. ihren Jabber zurückgesetzt haben. Der Bug ist dem Hersteller bekannt und sollte in der nächsten Version gefixed sein. Des Weiteren kann es vorkommen, dass 1:1 Chats nach einem Neustart des Jabber Clienten nicht mehr angezeigt werden. Aufgrund der Probleme wird über die Softwareverteilung die Version 14.3.1 wieder installiert werden. Im UC Portal steht die 14.3.1 zum Download zur Verfügung (TUID Login benötigt). https://csm.net.hrz.tu-darmstadt.de/ciscouc/ Die Version 15.0 muss vor der Installation der Version 14.3.1 deinstalliert werden. Andere Betriebssyteme sind nicht betroffen. Die aktuelle Version 15.0.2 löst die Problematik. Ein Ausrollen dieser Version ist momentan nicht geplant. Es kann weiterhin die Version 14.3.1 verwendet werden.
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Maintenance work: TSM Backup Service
2025/03/27
Between 01.04.2025 9.00 a.m. and 02.04.2025 08.00 p.m.
During this period, maintenance work will be carried out on the TSM servers and the GPFS file system. For this reason, the service will not be available during this period.
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Maintenance work: OpenProject
2025/03/25
On 28.03.2025 between 11.00 a.m. and 01.00 p.m.
During the specified period, the software will be updated to the newer stable version 13.4.2. Downtime is to be expected.
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Power Rail Short & Fire L5|08 [Update 2025-04-08]
2025/03/25
HPC & Housing are inoperative
Due to a short and subsequently, a fire in the power rail system, the TURZ-L5|08 data center is currently inop, affecting the Lichtenberg HPC, network and housing.
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Ausfall des Webmail-Interface unter anderem für die Studierenden
2025/03/24
Es gab am Freitag, 21.03.2025, von von circa. 17:15 bis 19:20 Uhr einen Ausfall des Webmail-Interface für die Studierenden und den Linux-Mailboxen. Hintergrund war offenbar der Ausfall der Datenbankanbindung. Die Systeme sind nun wieder bereit und können benutzt werden.
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Maintenance work: Groupware Service
2025/03/26
On 27.03.2025 between 09.00 a.m. and 06.00 p.m.
+++ 27.03.2025 03.30 p.m.: The maintenance work has been successfully completed. +++ During the specified period, new Exchange servers will be deployed for the Groupware service. During this process, there may be brief interruptions as e-mail programs might not immediately detect the correct server.
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Maintenance work: next.Hessenbox
2025/03/27
From 29.03.2025 8:00 a.m. until 30.03.2025 6:00 p.m
During this period, the University of Kassel will be carrying out extensive maintenance work on its network infrastructure. During this maintenance there will also be longer service interruptions for the next.Hessenbox.
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InfoSec Impact Award: InfoSec team from TU Darmstadt wins first place
2025/03/21
Award for emergency communication solution HeartBeat – First place in the InfoSec Impact Award
The InfoSec team at TU Darmstadt secured first place in the InfoSec Impact Award, organised by NExT e.V. and the German Federal Office for Information Security (BSI), with its innovative emergency communication solution, HeartBeat.
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VPN: Cisco Secure Client loses saved connection addresses
2025/03/19
Software error in VPN client – workaround available
As of version 5.1.8.105 of the Cisco Secure Client for VPN connections, problems occur with the selection of the connection address under Windows 10/11 and macOS. After restarting the system or the client, saved addresses are no longer visible in the drop-down menu.
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Maintenance work: SharePoint
2025/03/18
On 22.03.2025 between 08.00 a.m. and 02.00 p.m.
Maintenance work is taking place during the specified period. The system will not be available during this time.
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HRZ Service Centre Stadtmitte with extended opening hours
2025/03/31
Open Tuesdays to Thursdays from 9.00 a.m. to 4 p.m. from 1 April 2025
The HRZ Service Centre Stadtmitte is extending its opening hours. This gives students and employees of TU Darmstadt more time for personal counselling and support.
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19th AdminDay on 30 April 2025
2025/04/16
Register now!
The event is aimed at the IT system administrators of the departments, institutes, and central facilities.
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Maintenance work: IDM-Portal und Login-Server
2025/03/24
On 26.03.2025 between 7.30 a.m. and 9.00 a.m.
+++ 26.03.2025 09.00 a.m.: The maintenance work has been successfully completed. +++ The software on the IDM portal and login servers will be updated during this period. This may cause brief outages (less than 5 minutes) or delays in services.