-
Jabber Windows 15.0 – Diverse Probleme
2025/07/13
Update vom 13.06.2025 um 9:32 Uhr: Die Störung wurde behoben. Version 15.1.0 verfügbar und per AutoUpdate verteilt
Im aktuellen Jabber Client (15.0) für Windows ist die Synchronisation der Kontaktliste gestört. Beim Anlegen von neuen Kontakten kann es zu einer Fehlermeldung kommen. Besonders betroffen sind Nutzer, welche sich zum ersten Mail anmelden bzw. ihren Jabber zurückgesetzt haben. Der Bug ist dem Hersteller bekannt und sollte in der nächsten Version gefixed sein. Des Weiteren kann es vorkommen, daß 1:1 Chats nach einem Neustart des Jabber Clienten nicht mehr angezeigt werden. Aufgrund der Probleme wird über die Softwareverteilung die Version 14.3.1 wieder installiert werden. Im UC Portal steht die 14.3.1 zum Download zur Verfügung (TUID Login benötigt). https://csm.net.hrz.tu-darmstadt.de/ciscouc/ Die Version 15.0 muss vor der Installation der Version 14.3.1 deinstalliert werden. Andere Betriebssyteme sind nicht betroffen.
-
Sharelatex Upload teilweise gestört
2025/06/11
Der Upload einiger Dateiformate geht nicht. Wir informieren Sie an dieser Stelle, sobald die Störung behoben ist.
-
Wartungsarbeiten: SAP-Wartungsarbeiten im Rahmen der S/4HANA-Migration
2025/06/04
Wichtige Information: SAP-Wartungsarbeiten im Rahmen der S/4HANA-Migration.
-
Moodle User Profiles Currently Unavailable
2025/05/23
Problem has been resolved.
+++ Update from 23.05.2025 1:30 pm: Issue resolved. +++ As a consequence of the LDAP outage, user profiles in Moodle are currently unavailable. We are actively working on a solution.
-
Problems with MathWorks/Matlab
2025/05/23
The MathWorks online services are currently not usable or only partially usable. The manufacturer is working on the problem.
-
Central LDAP Server Outage
2025/05/23
Between approximately 00:43 and 06:20, the central LDAP servers were unavailable. This affected all services relying directly on LDAP for authentication, including eduroam, VPN, and logins to the HRZ ticket system. The central login service (SSO) was not affected and remained fully operational throughout the incident.
-
next.Hessenbox is unavailable
2025/05/22
Fault fixed
+++ Update from 22.05.2025 at 03:00 p.m.: The fault has been rectified. +++ The next.Hessenbox is currently unavailable due to a network failure.
-
Picture: TUDaPicture: TUDa
TUDa Open Campus on 25 May at the Lichtwiese
2025/05/25
Guided tours through the Lichtenberg II high-performance computer
On 25 May, TU Darmstadt is offering the public exciting insights into research, innovation and teaching at the TUDa Open Campus. The varied and colourful programme for watching, listening, learning and participating offers exciting activities for young and old. Together with the Institute of Technical Thermodynamics, the HRZ offers guided tours of the high-performance computer.
-
TUdatalib – new software version
2025/05/30
Complete system overhaul with downtime on 2 and 3 June
-
Maintenance work: Migration of the TU-LDAP to OpenLDAP
2025/05/19
On 22.05.2025 between 08.30 a.m. 02.00 p.m.
+++ Update 22.05.2025 02.50 p.m.: The maintenance work has been successfully completed. +++ During the specified period, the TU-LDAP will be migrated to OpenLDAP.
-
Maintenance work: SharePoint
2025/05/16
On 22.05.2025 between 04.30 p.m. and 07.00 p.m.
During the specified period, SharePoint will be temporarily unavailable due to urgent maintenance work with support involvement.
-
Adoption of the Software Asset Management (SAM) policy at TU Darmstadt
2025/05/14
The Software Asset Management policy at TU Darmstadt was adopted by the Executive Board in December 2024 and came into force on 1 April 2025. The HRZ was entrusted with setting up and operating the system. As part of the SAM project, the management of software licences for the entire TU Darmstadt is to be coordinated using a tool and standardised processes.
-
HRZ and IT admins in dialogue
2025/05/08
Central matrix space creates room for conversation
The University Computing Centre (HRZ) is now providing IT administrators with a central platform for up-to-date information, seamless exchange and direct communication – internally, securely, and efficiently.
-
Lichtenberg Cluster – Ausfall der Kühlung
2025/05/05
+++ Störung behoben +++
+++Update vom 05.05.2025 um 10:09 Uhr: Die Störung ist behoben. Der Cluster ist wieder erreichbar.+++ In der Nacht vom 3.5. auf den 4.5 gab es Probleme mit der Kaltwasser Kühlung. Dadurch ist die Raumtemperatur im Serverraum auf circa. 45°-50°C angestiegen und wichtige Systeme haben sich automatisch abgeschaltet. Der Cluster ist daher nicht mehr verfügbar. Die Temperaturen in der Kaltwasserversorgung sind normalisiert, 2 UKGs sind allerdings offline.
-
Störung bei OneDrive für Studierende
2025/05/02
Update vom 07.05.2025: Störung behoben
+++Update vom 07.05.2025 um 07:25 Uhr: OneDrive für Studierende ist wieder nutzbar. Weiterhin bleibt die Situation durch die Reduktion seitens Microsoft angespannt. Online-Accounts über 100GB bleiben durch das neue Limit im Read-Only-Modus. Ein niedrigeres Limit wird in den nächsten Wochen entsprechend angekündigt. Vermeiden sie insbesondere dann einen starken Aufwuchs, wenn ihr Speicherverbrauch zwischen 20GB und 100GB beträgt.+++ Derzeit ist es Studierenden nicht möglich, Daten auf Microsoft OneDrive abzulegen, da der zur Verfügung stehende Gesamtspeicherplatz für Studierende der TU Darmstadt seitens Microsoft stark reduziert wurde. Leider hat Microsoft diese Regeländerung nicht hinreichend kommuniziert. Das HRZ arbeitet derzeit an einer Übergangslösung. Für die Zukunft wird der maximale Speicherplatz pro Online-Account für Studierende stark reduziert, zunächst auf 100GB, in Zukunft voraussichtlich auf 20GB pro Online-Account. Bitte leeren Sie jetzt Ihren Online-Speicher, damit Sie und Ihre Kommilitoninnen und Kommilitonen schnellstmöglich wieder arbeiten können. Eine Anleitung, wie Dateien aus OneDrive gesichert werden, finden Sie in der rechten Marginalspalte unter „Links“.
-
Keine Verbindung mehr nach Update auf Citrix Workspace app 2503 for Mac
2025/04/30
Durch Update auf die Citrix MAC Workspace App 2503 ist keine Verbindung zu vDesk mehr möglich. Fehlermeldung „Keine Verbindung zu Citrix-SSL“. Windows Clients sind nicht betroffen.
-
Sharelatex kein sso login Campusextern möglich
2025/04/28
+++Update vom 28.04.2025 um 14:34 Uhr: Die Störung ist behoben. Der Login über SSO funktioniert wieder.+++ Auf ShareLatex ist aktuell kein sso login von außerhalb des Campusnetzes möglich. Es wird empfohlen, bis das Problem behoben ist, sich per TU VPN zu verbinden.
-
Maintenance work: Migration of the TU-LDAP to OpenLDAP
2025/05/12
Between 13.05.2025 07.30 a.m. and 15.05.2025 03.00 p.m.
+++ Update 15.05.2025 04.12 p.m.: The maintenance work has been postponed. +++ Update 14.05.2025 03:15 p.m.: The tests required to resolve the issue have not yet been fully completed. The migration is therefore currently scheduled for 15.05.2025. +++ Update 14.05.2025 11:20 a.m.: The migration is expected to continue until approximately 3:00 p.m. +++ Update 13.05.2025 02:00 p.m.: During the migration, issues were identified with certain services, which required additional preparatory tests to resolve. As a result, the work could not be completed by the originally scheduled time. The actual migration will now take place on 14.05.2025, starting at 7:30 a.m. +++ Update 13.05.2025 11:30 a.m.: The planned work could not be completed by 11.30 a.m. as announced. The maintenance is expected to continue until 2:00 p.m. +++ During the specified period, the TU-LDAP will be migrated to OpenLDAP.
-
Maintenance work: SAP System Accounting
2025/05/14
On 16.05.2025 from 01:00 p.m.
Due to maintenance work in preparation for the S/4HANA migration, the SAP Accounting system (e.g. access to account statements) at TU Darmstadt will not be available from 1 p.m. on 16.05.2025.
-
Portuguese IT trainees visit the HRZ as part of Erasmus+
2025/04/17
Valuable IT opportunities available for trainees
As part of the Erasmus+ programme, Gonçalo Silva and Santiago Dias are spending two weeks at the University Computing Centre (HRZ), getting to know the wide range of training areas available at the HRZ and TU Darmstadt. During their stay, they are supervised by the Network Operations group.